PREZENTAREA ACTIVITATII IN CADRUL DEPARTAMENTULUI MARKETING LA FIRMA DE EXERCITIU
CAP
I: Prezentarea activitatii in cadrul departamentului marketing la firma de
exercitiu
1.1. Activitati specifice.
1.1.1. Etape in organizarea activitati de
marketing
1.1.2. Organizarea interna a compartimentului
marketing. Materiale
1.2. Documentare
CAP II. Sistemul
informational
CAP I:
Prezentarea generala a departamentului
Departamentul
marketing identifica categoriile de consumatori si nevoile pe care le satisface
in mod profitabil precum si modalitatile prin care acest obiectiv poate fi
atins cu o eficienta sporita in comparatie cu alti concurenti.
1.1.
Activitati specifice
§ Elaboreaza strategiile de marketing,
progaramele de marketing ce cuprind: obiective, strategii, tactici si bugete
corespunzatoare, coordoneaza si controleaza indeplinirea acestora.
§ Efectueaza cercetarile de marketing care
vizeaza conceperea, exercitarea studiilor de piata, efectueaza previziuni de
marketing, cercetari pentru fundamentarea politicilor de marketing globale si a
submixurilor de marketing. Ele se pot infaptui de catre o grupa de specialisti
incadrati in comportament la „serviciul de studiu” sau solicitand firme
specializate in elaborarea unor astfel de studii sau imbinand cele doua formule
apeland si la specialistii compartimentului si la consultantul exterior.
§ Fundamenteaza deciziile, in acest caz
indeplinind rolul de coordonator al activitatii tuturor compartimentelor,
analizand deciziile ce urmeaza a fi supuse adaptarii de catre conducere.
§ Desfasoara activitati de vanzare cu toate
activitatile ce decurg aici si care se pot realiza fie printr-un „serviciu
comercial” sau „serviciu de vanzari” fie printr+o directie comerciala
independenta. Practica a validat eficienta sporita a primei variante, intrucat
asigura o mai buna coordonare a tuturor activitatilor.
§ Asigura comunicarea cu consumatorul real
sau potential sub toate formele: publicitate, relatii publice.
§ Are atributii operationale de executie in
domeniul politic, de produs, pret, plasare, promovare deci a submixurile de
marketing ca si in domeniul cercetarii-dezvoltarii, utilizarii sistemelor
informationale, serviciilor de marketing.
Marketing-ul este reprezentat de fiecare
contact realizat in toate afacerile dumneavoastra si in relatiile cu potentiali
cumparatori.
Deciziile de marketing care se iau in firma
de exercitiu sunt:
Ø Politica de produse si sortiment: cate
produse, ce produse, ce servicii auxiliare;
Ø Politica de pret: preturi, conditii de
livrare si de plata;
Ø Politica de distributie: catalog, webshop,
pagina web;
Ø Politica de comunicare: planul de actiuni
publicitare, punerea in aplicare.
Activitatile de marketing presupun:
· Efectuarea unor cercetari de piata in
vederea stabilirii sortimentului, a preturilor;
· Determinarea greutatii si a modului de
ambalare a marfurilor pentru transport si eventual, aplicarea taxelor vamale;
· Stabilirea conditiilor generale de afaceri;
· Elaborarea planului de actiuni publicitare;
· Elaborarea documentelor pentru vanzari si
arhivarea acestora;
· Crearea unor pagini web, respectiv
webshop_COM NET si actualizarea curenta;
· Efectuarea de actiuni publicitare.
1. Evaluarea ofertei de produse si servicii a
concurentilor
Pentru
a evalua oferta de produse si servicii a concurentilor tebuie sa ii cunoastem
foarte bine.
Este
util in acest sens sa stabilim o fisa de identitate a firmei concurente. Fisa
de identitate este un document care permite sintetizarea a unui numar mare de
informatii referitoare la firma. Ea poate constitui un mijloc important de
analiza si comparatie a propriei firme cu firme concurente.
Fisa
de identitate poate fi proiectata in functie de necesitatile fiecaruia. Acesta
ar putea sa cuprinda urmatoarele elemente:
a) Elemente de identitate
b) Pozitia detinuta pe piata
c) Strategia adoptata
d) Elemente specifice
e) Potentialul detinut
2. Determinarea punctelor tari si slabe ale
ofertei proprii
Oferta firmei trebuie sa fie perceputa de
clienti ca fiind cea mai atractiva, cea mai credibila, cea mai diferita prin
raportare la oferta concurentilor.
Pentru a defini punctele tari si punctele
slabe ale propriei oferte putem apela la analiza SWOT.
Acronimul SWOT provine din engleza si
inseamna: Strenghts, Weotenesses, Opportunities, Threats. In limba romana cei
patru termeni pot fi tradusi prin: Puncte tari, Puncte slabe, Oportunitati,
Amenintari. Din interior provin punctele tari si punctele slabe, din exterior
provin oportunitatile si amenintarile. Primii pasi in realizarea unei analize
SWOT constau in definirea obiectivelor urmarite. Obiectivele trebuie sa fie cat
mai explicite si acceptate de toti factorii participanti la procesul de
decizie.
Odata identificate obiectivele poate fi
realizat si SWOT-ul avand in vedere identificarea corecta a elementelor
componente.
Puncte tari: - atributele unei firme care
concura la realizarea obiectivelor.
Puncte slabe: atribute ale firmei care
impiedica realizarea obiectivelor.
Oportunitati: factori externi care concura
la realizarea obiectivelor.
Amenintari: factori externi care impiedica
realizarea obiectivelor.
CONTINUTURI TEMATICE ASOCIATE COMPETENTELOR
· Selectarea ofertelor optime ale
furnizorilor: observare, compararea ofertei furnizorilor cu obiectivele
proprii, analiza preturilor, analiza calitatii, aprecierea credibilitatii
furnizorilor.
· Identificarea modalitatii de crestere a
eficientei activitatii: masuri de formare continua a personalului, motivarea
personalului, modernizarea tehnologiei, masuri de reducere a castigurilor,
imbunatatirea continua a calitatii.
· Anticiparea nevoilor clientilor si
adaptarea permanenta a ofertei la acestea: studierea comportamentului de consum
al clientilor.
Selectarea ofertelor optime ale furnizorilor
Practicile
de aprovizionare pot sa exercite un impact major asupra pozitiei generale pe
care o are firma pe piata.
Procesul
de cumparare debuteaza cu momentul in care apare o nevoie.
Dupa
ce a identificat nevoia, cumparatorul trece la determinarea
caracteristicilor generale si calitatilor necesare. Agentul economic trebuie sa
isi fixeze atat obiectivele cat si strategii anticoncurentiale.
Concurenta
este unul dintre faactorii determinati in succesul sau esecul unei firme.
Mediul
concurential este vast.
O
firma isi poate imbunatatii pozitia pe piata daca poate sa achizitioneze la
costuri mai mici, iar nivelul de calitate al produselor achizitionate
indeplineste cerintele firmei.
Inainte
de a realiza selectia furnizorilor intreprinderea trebuie sa isi fixeze
obiectivele pe care le tinteste:
·
Cresterea
profitului
·
Satisfacerea
cerintelor consumatorului
·
Cresterea
cotei de piata
·
Cresterea
fluxului de numerar
·
Procesul
tehnologic
Pentru
a fi competitive pe piata firmele trebuie sa compare oferta furnizorilor cu
obiectivele proprii, sa analizeze preturile, sa analizeze calitatea produselor
pe care le ofera si sa aprecieze credibilitatea furnizorilor.
CRITERII DE SELECTIE A OFERTELOR FURNIZORILOR
· Nivelul preturilor
· Caracteristicile produselor
· Materialele folosite
· Ambalajul
· Performanta produsului
· Produse si servicii sau echipament auxiliar
Aprecierea
credibilitatii furnizorilor se face pe baza urmatoarelor informatii:
- Cifra de afaceri
- Cota de piata
- Rentabilitatea
- Cash-flow-ul
- Programele de investitii
- Capacitatea tehnica si de
productie
- Siguranta livrarii
- Servicii de reparatii
Identificarea
modalitatilor de crestere a eficientei activitatii
1. Formarea si perfectionarea angajatilor –
are drept scop identificarea, aprecierea si facilitatea dezvoltarii competentelor
acestora, permitand indivizilor sa performeze sarcini aferente unor posturi
prezente sau viitoare.
Perfectionarea
angajatilor difera de la individ la altul in functie de nevoile identificate.
Ø Dupa ce un angajat a fost nuzmit pe un post
sunt folosite cateva tipuri de instuire, prin care i se permite sa isi
actualizeze abilitatile.
Ø Pentru unii accentul cade pe instruirea
tehnica.
Ø Pentru altii instruirea implica abilitati
interpersonale sau cognitive.
Motivarea
personalului are drept scop stimularea angajatilor in obtinerea de performante,
prin recompense financiare si nonfinaciare consistente, echitabile si
motivante.
Datorita faptului ca indivizii sunt unici
atunci si tehnicile motivationale trebuie sa se adapteze la nevoile fiecarui
individ.
Personalul nu poate lucra la capacitate
mazima fara sa fie stimulat in vreun fel de conducerea intreprinderii. Cele mai
folosite tipuri de recompense includ: banii, beneficiile, gratuitatile,
premiile si planurile de participare a salariatilor la beneficiile firmei.
Imbunatatirea continua a calitatii
Una dintre cele mai importante modalitati
de evidentiere a unei intreprinderi o constituie imbunatatirea continua a
calitatii produselor/serviciilor proprii, in comparatie cu cele ale
concurentei.
Pentru a realiza acest lucru ea trebuie sa
realizeze produsele la nivelul dorit de consumatori si chiar sa depaseasca
nivelul respectiv.
Asteptarile consumatorilor sunt determinate
de:
·
Experientele
lor anterioare
·
Comunicatiile
in legatura cu produsul / serviciul in cauza
·
Publicitatea
facuta de firma producatoare.
Anticiparea
nevoilor clientilor si adaptarea permanenta a ofertei la acestea
Orientarea spre
client este o garantie stiintifica solida pentru succesul si mentinerea unei
firme pe piata.
Prezentarea spre
client inseamna identificarea si analiza continua si cuprinzatoare a
asteptarilor clientilor, transpunerea acestora in realizarea produselor si
serviciilor, in modul de desfasurare a interactiunii cu clientii, cu scopul
dezvoltarii si mentinerii unor relatii pe termen lung si economic avantajoase
pentru client.
Satisfactia
consumatorilor depinde de rezultatele utilizarii produsului raportate la
asteptarile sale. Daca performantele produsului nu corespund asteptarilor sale,
consumatorul nu va fi multumit.
URMARIREA SI
SATISFACTIA NEVOILOR CLIENTULUI
Instrumente utilizate
pentru a urmari si masura satisfactiei clientului sunt extrem de diverse. Cele
mai utilizate sunt:
Ø Sugestiile si reclamatiile: - o firma
orientata spre client le da acestora posibilitatea de a-si exprima parerile si
nemultumirile. Aceste procedee, nu numai ca ajuta companiile sa actioneze mult
mai rapid dar ofera firmelor multe idei pentru a-si imbunatatii produsele si
serviciile.
Ø Analiza satisfactiei clientului: - firmele
responsabile sunt preocupate de analiza permanenta a satisfactiei clientului
prin intermediul studiilor pe care le fac. Ele trimit chestionare sau
telefoneaza unui ensantion de clienti care au achizitionat recent produse,
pentru a afla care sunt reactiile lor legate de performante.
Ø Testul cumparatorilor fictivi – firma
angajeaza oameni care sa joace rolul unui produs si apoi sa-si expuna opiniile
in legatura cu achizitia.
Competitivitatea
in mediul de afaceri este determinata prin selectarea ofertelor optime ale
furnizorilor, identificarea modalitatilor de crestere a eficientei activitatii,
anticiparea nevoilor clientilor si adaptarea permanenta a ofertei.
Procesul
de cumparare debuteaza cu momentul in care apare o nevoie.
Dupa
ce a identificat nevoia, cumparatorul trece la determinarea caracteristicilor
generale si a cantitatilor necesare.
Angentul
economic trebuie sa isi fixeze atat obiective cat si strategii
anticoncurentiale. Fortele care actioneaza asupra concurentei sunt: puterea
furnizorilor, puterea cumparatorilor, gradul de rivalitate, barierele la
intrarea pe piata, amenintarile substituentilor. Criterii de selectie a
ofertelor furnizorilor sunt: nivelul preturilor, caracteristicile produselor
materiale folosite, ambalajul, performanta produsului, produse si servicii sau
echipament auxiliar.
Formarea
si perfectionarea angajatilor are drept scop identificarea, aprecierea si
facilitatea deyvoltarii competentelor acestora, permitand indivizilor sa
performeze sarcini aferente unor posturi prezente sau viitoare.
Pentru
a castiga astazi, firmele trebuie sa se orienteze spre client. Ele trebuie sa
devina constiente de necesitatea crearii clientelei si nu de crearea
produsului.
REALIZAREA
UNEI OFERTE COMPETITIVE
In
contextul cresterii interdependentelor dintre componentele mediului extern,
firma nu poate fi privita ca un organism simplu, avand ca unic obiectiv
maximizarea profitului.
Ea
este un organism complex, care se confrunta cu o multitudine de obiective
contradictorii ce tin de tactica si strategia dezvoltarii si de satisfacerea
intereselor consumatorilor, proprietarilor si a managerilor, interese care pot
fi uneori divergente. Firmele au astfel comportamente diferite si in functie de
numarul lor depinde si puterea lor economica de a influenta piata.
Competivitatea
agentului economic pe piata este determinata in principal de trei marimi.
Pentru
a acea succes pe piata orice firma trebuie sa incerce sa-si diferentieze
oferta.
Diferentierea
este actiunea de concepere a unui set de diferente relevante pentru a deosebi
firmei de cea a concurentilor.
Modalitatile
de diferentiere a ofertei sunt urmatoarele:
- - prin produse
- - prin servicii
- - prin imagine
- - prin comportamentul personalului
- - prin pozitionarea ofertei
Firma
poate creste valoarea ofertei sale pentru client in mai multe moduri:
- - Cresterea avantajelor si mentinerea costurilor
- - Reducerea costurilor si mentinerea avantajelor
- - Cresterea avantajelor si reducerea costurilor
- - Cresterea avantajelor in raport mai mare decat cresterea costurilor
- - Reducerea avantajeolor intr-un ritm mai scazut decat reducerea costurilor.
Consumatorul cumpara avantaje, nu produse sau servicii.
Motivele
cumpararii pot fi foarte variate:
- - Pretul
- - Comoditatea si disponibilitatea produselor oferite de locul de unde poate fi cumparat
- - Factorii emotionali
- - Imaginea sau stilul de viata sugerate de modul de promovare a afacerii.
Toate
aceste elemente compun mixul de marketing:
PRODUSUL
In
optica de marketing, componentele ce definesc un produs pot fi:
- Componente corporale – forma,
greutate, putere instalata, culoare, design, ambalaj
- Componente acorporale – denumire, marca,
servicii care insotesc produsul.
- Comunicatii privind la produs
- Imaginea produsului
PRETUL
Libera
concurenta manifestata in economia de piata face ca pretul sa fie o variabila a
mixului de marketing cu un statut special, el nu este nici o variabila pur
endogena aflata total la discretia firmei in conditiile in care trebuie sa ne
alinieze la preturile concurentilor dar nici un element cu totul strain
acesteia, in unele cazuri firma putand stabili, intr-o masura importanta
preturile pe piata.
CALITATEA
In
prezent firmele care doresc sa aiba succes pe piata trebuie sa implementeze
programe de management al calitatii totale. Calitatea totala este cheia
succesului in crearea valorii si in satisfacerea clientului. In paralel cu calitatea
productiei trebuie sa se asigure calitatea marketingului.
APLICAREA
STRATEGIILOR ADECVATE MEDIULUI CONCURENTIAL
Firmele
de succes stiu cum sa se adapteze unei piete in continua schimbare. Ele
practica arte strategica orientata spre piata.
Datorita
dinamicii deosebite a mediului economic si nu numai nu exista firme care sa nu
fie preocupate de anticiparea evolutiei pietei sale si in general, a mediului
in care isi desfasoara activitatea, in vederea unei mai bune adaptari la exigentele
carora trebuie sa le faca fata.
Anticiparea
actiunilor strategice de marketing este o activitate care se desfasoara in mai
multe etape:
1.1.1. Etape
in organizarea activitatilor de marketing
Activitatea
de marketing se realizeaza tinand cont de urmatoarele etape:
Etape in evolutia activitatii de marketing. Pentru
organizarea activitatilor de marketing intr-o intreprindere trebuie indeplinite
urmatoarele conditii:
· Solutionarea locului pe care il ocupa
activitatea de marketing in activitatea globala a firmei.
· Pozitia compartimentului de marketing in
structura organizatorica a firmei.
· Aranjarea cu personalul a componentelor de
marketing
· Atributiile componentelor de marketing
· Stabilirea sistemului de relatii a
componentelor de marketing
· Sistemul de evaluare si recompensa a
componentelor de marketing
PRIMA
ETAPA presupune:
Includerea
activitatilor specifice de marketing in cadrul unui compartiment treditional al
firmei (cercetari de marketing, studii de piata, programe, strategii).
Componentele
traditionale care sunt cele de vanzari desfasoara nuami o parte din
activitatile specifice marketingului:
Exemple: culegerea de informatii de pe piata,
inregistrarea comenzilor, promovarea produselor.
In
tara in majoritatea intreprinderilor mici si mijlocii si mai ales a celor cu
capital autohton exista aceasta forma de marketing.
ETAPA A DOUA
Constituirea
unor compartimente speciale in cadrul compartimentelor traditionale, acest
compartiment realizeaza numai activitati de marketing.
Exista
inca o serie de activitati specifice care se realizeaza in alte componente: -
compartimentul de : planificare, personal, transport.
ETAPA
A TREIA
Constituirea
unui compartiment separat de marketing, functioneaza alaturi de compartimentul
comercial, variante:
· Coexista cele doua compartimente
(contracte, servicii, etc.).
· Exista o singura functie – marketing.
Majoritatea
intreprinderilor din Romania au un compartiment separat sau au inlocuit functia
comerciala cu functia de marketing.
ETAPA A PATRA
Existenta
unui director si directia de marketing.
Acest
director isi desfasoara activitatea alaturi de alti directori (director
comercial, economic, de productie).
Directorul
de marketing are subordonate cel putin compartimentul de vanzari si
compartimentul de marketing.
Multe
intreprinderi mai ales cele cu capital strain cu un director de marketing.
ETAPA CINCI
Exista
un singur director dupa directia generala adica directorul de marketing care
coordoneza toate activitatile intr-o intreprindere.
Acest
tip de intreprindere se numeste intreprindere de marketing.
1.1.2. Organizarea interna a
compartimentului de marketing
Componentele
de marketing pot avea subcomponente care sa se ocupe de cercetare, studii de
piata.
Modul
de subordonare a subcomponentelor unui singur sef in fata altor manageri din
afara compartimentelor.
Pe
criteriu geografic: impartirea pe zone care sa raspunda o singura persoana sau
un colectiv.
Avantaje: se
cunoaste specificul zonei.
Dezavantaje: este
nevoie de un colectiv numeros.
Pe
criteriul produselor: des folosit mai ales in intreprinderi cu portofoliu
numeros si eterogen. Persoanele pentru care sunt atribuite produsele
respective, trebuie sa cunoasca toate categoriile specifice activitatii de
marketing.
Dezavantaje
: persoanele nu pot fi specializate pe toate categoriile de
activitati.
Avantaje: persoanele
cunosc foarte bine caracteristicile produselor.
De
cele mai multe ori cele doua criterii: geografic al produselor, se combina, o
persoana sau mai multe au repartizate o grupa de produse pe un anumit spatiu
geografic.
Criteriul
pietelor este mai putin folosit, reprezinta repatizarea persoanelor din
compartiment pe anumite categorii (varsta, sex).
Avantaje:persoanele
cunosc bine produsele.
Dezavantaje:
cheltuielile foarte mari din cauza necesitatii unui personal mai mare.
Relatiile compartimentului de marketing
In
cadrul componentelor de marketing se desfasoara mai multe procese economice
cuprinse in:
· Functia de marketing: totalitatea
produselor economice specifice de marketing, desfasurate la nivelul firmei.
· Activitatea de marketing:
Ø Subdiviziune a functiunii, toatalitatea
proceselor de munca apropiate pentru realizarea unui obiectiv de marketing,
sunt subordonate atributele de marketing
Ø Totalitatea proceselor inrudite pentru
realizarea unui obiectiv specific si care necesita cunostinte de specialitate.
Sarcina
de marketing: toatlitatea proceselor de munca indiciduale pentru realizarea
unui obiectiv specific realizate de obicei de o persoana.
Sistemul
de relatii:
In
interior: relatii de actualitate, relatii de colaborare, relatii de
control.
In
exterior: relatii de autoritate, relatii de cooperare, relatii de
control.
1.2. DOCUMENTE
Publicitatea
cuprinde toate actiunile care au drept scop prezentarea indirecta (nepersonala)
– orala sau vizuala a unui mesaj in legatura cu un produs, un serviciu sau
firma de catre orice sustinator (platitor) identificat.
Cu
alte cuvinte prin actiunile de publicitate intrprinderea urmareste sa asigure o
cuprinzatoare informare a publicului in legatura cu activitatea, cu produsele
si serviciile sale cu marcile sub care acestea sunt prezentate pe piata, sa-l
convinga si sa-l determine in efectuarea actului de cumparare. Ea vizeaza pe
termen lung modificari de comportament la nivelul diferitelor categorii de
consumatori, ca si mentinerea fidelitatii acestora fata de oferta
intreprinderii.
Actiunile
publicitare cuprind: oferte publicitare, promotii cu ocazia lichidarii
stocurilor, oferte de sezon, catalog, realizare de fluturasi, materiale de
reclama, pliante.
CERERE
DE OFERTA este o notiune a economiei de piata si reprezinta cantitatea
de marfa acoperita cu bani pe care cumparatorii accepta sa o procure la anumite
preturi unitare, intr-o perioada de timp concreta cererea exprima in anumite
conditii nevoia sociala.
Oferta reprezinta
cantitatea de bunuri si servicii pe care un agent economic este dispus sa o
ofere spre vanzare intr-o anumita perioada de timp.
Pliantul reprezinta
cel mai utilizat mijloc de publicitate al unei firme. In pliant sunt descrise
produsele firmei, date despre firma, obiectivele firmei.
Gazduieste
mesaje publicitare care se adreseaza unui public masiv. Prin faptul ca pot fi
publicate texte si imagini cu o grafica si culoare deosebite acestea sunt un
mijloc eficient in creearea unei imagini de marca a produsului caruia i se face
publicitate.
Pliantul
are drept scop atragerea clientilor si este folosit peste tot in tara si in
strainatate.
Catalogul unei
firme reprezinta cel mai utilizat mijloc de publicitate.
Contine
o scurta descriere a firmei, datele firmei, in catalog este prezentata oferta
firmei, imagini cu produsele oferite, descrierea acestora, pretul, mijloacele
prin care produsele se pot achizitiona.
Are
drept scop atragerea clientilor, creaza imaginea de marca a produsului caruia i
se face publicitate.
CAP II. SISTEMUL
INFORMATIONAL
Promovarea
pe piata a ofertei proprii de produse si servicii a firmei
In
prezent firmele se confrunta mereu cu exigentele noi ale cumparatorilor si cu o
concurenta in crestere care are drept tinta clientii acesteia pe care incearca
sa ii atraga spre produsele proprii. In fata acestor „presiuni” ale firmei nu
poate sta pasiva, si pe langa eforturile de adaptare a ofertei si a preturilor,
trbuie sa apeleze permanent la strategii si instrumente de promovare.
Promovarea
cuprinde ansamblul actiunilor si mijloacelor utilizate pentru informarea
cumparatorilor, pentru trezirea interesului fata de produs si de marca, pnetru
stimularea deciziei de cumparare. La baza acestor actiuni se afla comunicarea
permanenta a firmei cu mediul extern.
Este
o cale prin care vanzatorul transmite publicului informatii despre oferta sa
pentru a o face cunoscuta sau pentru a se face el insusi cunoscut si pentru a o
individualiza sau a se individualiza in sistem general al ofertelor si
ofertantilor.
Instrumente
de promovare pe care le poate utiliza firma sunt:
- Publicitatea
- Promovarea vanzarilor
- Relatiile publice
- Forta de vanzare
- Participarea la targuri si expozitii
PUBLICITATEA
Publicitatea necesita mijloace materiale
minime si ofera multiple posibilitati de transmitere a informatiilor.
Publicitatea este realizata de
profesionisti si trebuie sa respecte o serie de reguli de etica profesionala si
comerciala. Avand in vedere complexitatea actiunilor publice, firmele recurg la
agentii specializate cu care colaboreaza pentru realizarea obiectivelor
urmarite.
TEHNICI
SI MIJLOACE DE PUBLICITATE
PUBLICITATEA - TEHNICI
|
INSTRUMENTE PUBLICITARE
|
SUPORTUL PUBLICITAR
|
1.PUBLICITATEA PRIN MASS-MEDIA
|
- presa scrisa
- radioul
- televiziunea
- cinematograful
|
- ziare si reviste locale
si centrale
- posturi de radio
centrale si locale
- posturi de televiziune
centrale si locale
- televiziunea prin cablu
- film
|
2. PUBLICITATEA EXTERIOARA
|
- afisul
- tiparituri ale firmei
- ambalajul
- inscrierea in cataloage
- pliante
- brosuri
- prospecte
- agende
- calendare
|
- afisul
- materialul tiparit
- panoul publicitar
- cataloagele
|
3.PUBLICITATEA DIRECTA
|
- pliantul
- telefonul
- posta
|
- pliante la locul de
difuzare
- mesajul telefonic
- scrisoarea
|
4.PUBLICITATEA GRATUITA
|
- presa
- radioul
- televiziunea
|
- articole de prezentare
- opiniile specialistilor
- opinii ale cititorilor
|
PROMOVAREA VANZARILOR
Actiunile
de promovare a vanzarilor pot viza: cresterea cantitativa a vanzarilor pe
diferite piete, reducerea timpului de adoptare a deciziei de cumparare,
cresterea vanzarilor din anumite produse sau sortimente, cresterea prestigiului
firmei pe anumite piete.
Tehnici
utilizate in promovarea vanzarilor sunt:
·
reducerile
de pret
·
demonstratiile
si degustarile
·
locurile
si concursurile
·
premiile
·
publicitatea
la locul vanzarii
·
merchendising-ul
·
cadourile
promotionale
·
monstrele
·
RELATIILE PUBLICE
Presupune totalitatea contractelor direct
si sistematic realizate de firma, cu publicul, conducerea altor firme, liderii
de opinie, mass-media, reprezentantii administratiei publice locale si
centrale, in scopul determinarii unei atitudini favorabile a acestora fata de
firma si interesele acesteia.
Pentru pomovarea realatiilor cu publicul se
utilizeaza o mare varietate de cai si mijloace de actiune:
· editarea unor tiparituri, publicatii de
intreprindere
· organizarea unor manifestari stiintifice,
culturale
· infiintarea unei fundatii
· acordarea de interviuri
· organizarea unor conferinte de presa
PROMOVAREA PRIN FORTELE DE VANZARE
Fortele de vanzare se refera la persoanele
care vand sau care fac sa se vanda produsele sau serviciile firmei. Aceste
persoane au atributii multiple care in final se concretizeaza in acte de
vanzare-cumparare: identificarea pietelor potensiale, contactarea clientilor
potentiali si schimbul de informatii cu acestia, negocierea ofertelor si
incheierea contractelor, asigurarea asistentei de specialitate pentru produsele
vandute, culegerea informatiilor privind concurenta.
Prin intermediul fortelor de vanzare se
realizeaza vanzarea personala sau vanzarea directa, in cadrul careia se
realizeaza un dialog direct intre vanzator si cumparator. Vanzatorul este
necesar sa detina abilitati de comunicare si sa cunoasca in detaliu produsele
si modul de utilizare a acestora.
In prezent, reprezentantii de vanzare noi
angajati parcurg perioade de instruire care pot sa dureze cateva saptamani si
mai multe luni.
PARTICIPAREA LA TARGURI
TARGURILE au aparut initial ca locuri in care
la anumite date fixe veneau producatorii de marfuri si isi ofereau produsele in
vederea schimbului. Ele se organizau in localitati mai dezvoltate, in anumite
zile ale saptamanii sau in apropierea bisericilor cu ocazia unor sarbatori
religioase.
Odata cu dezvoltarea industriei si a productiei
de marfuri, targurile nationale si internationale intra in atentia unor
organisme specializate, se pun bazele organizarii stiintifice a acestora si se
defineste caracterul lor.
Conform definitiei Camerei Internationale
de Comert, „targurile internationale sunt mari piete cu periodicitate regulata
care se tin in acelasi loc in perioade fixate pe o durata limitata: ele au
drept scop sa permita participantilor din toate tarile sa prezinte monstre ale
productiei lor, realizari noi si perfectionari tehnice in vederea tranzitiei
comerciale pe plan intern si international”.
EXPOZITIILE – sunt forme diferite de manifestari
promotionale care isi propun in primul rand sa puna in evidenta progresele
inregistrate in diferite domenii ale stiintei, tehnicii sau productiei
materiale. Acestea au, de regula, caracter neperiodic si pot dura de la cateva
zile la luni sau ani, in ultimul caz cu schimbarea periodica a exponatelor,
Succesul participari la targuri si
expozitii depinde atat de organizarea acestora cat si de o serie de factori
care tin de fiecare participant in parte.
Planul de Marketing
Abordarea afacerii firmei de exercitiu prin prisma marketingului înseamna a începe activitatea pornind de la dorintele si nevoile clientilor pietei virtuale si nu numai. Deciziile luate de angajatii din firma de exercitiu în legatura cu produsele/serviciile oferite, modalitati de vânzare, preturile practicate, promovare, sunt adoptate în urma unei intense cercetari a nevoilor si dorintelor clientilor.
Monitorizarea permanenta a evolutiei cererii, permite angajatilor din firma de exercitiu sa ia masuri în vederea adaptarii la tendintele pietei.
O strategie de marketing bine aleasa sporeste succesul firmei de exercitiu pentru atingerea scopurilor si obiectivelor fixate, jaloneaza activitatea celorlalte departamente.
Pentru a fi competitiva, strategia de marketing a firmei de exercitiu trebuie sa fixeze preturi care sa satisfaca clientii si sa fie profitabile pentru afacere.
Promovarea produsului/serviciului poate duce fie la succesul, fie la falimentul afacerii. A avea un produs/serviciu competitiv si a nu-l promova este ca si cum nu s-ar desfasura activitatea din firma de exercitiu.
Elementele de identitate ale unei societati comerciale care functioneaza pe o piata reala sunt supuse dreptului de autor odata cu înregistrarea/ înmatricularea acesteia. Copierea lor fara acordul proprietarului este o încalcare a drepturilor de autor si se pedepseste conform legislatiei.
Dreptul de autor este în prezent reglement de Legea 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe. Desi functioneaza pe o piata virtuala, firmele de exercitiu respecta cadrul legal în vigoare.
Planul de Marketing
Oferta de produse/servicii
Prezentarea produselor/serviciilor firmei de exercitiu ofera oportunitatea descrierii avantajelor acestora din perspectiva clientilor.
Avantaje asupra concurentei
Concurenta pe piata firmelor de exercitiu este destul de mare pe anumite sectoare de activitate. Atractia pentru un produs/serviciu este determinata de satisfacerea nevoii, campaniile agresive de marketing si, nu în ultimul rând, de pretul acestuia.
Analizând atât cât este posibil concurenta, angajatii din firma de exercitiu cauta sa identifice punctele slabe si modul în care acestea pot fi exploatate. Produsele/serviciile oferite prin firma de exercitiu trebuie sa aiba un plus de valoare fata de concurenta pentru a declansa decizia de cumparare, pe o piata virtuala destul de selectiva în tranzactionare.
Cunoscând elementele cheie ale concurentei, angajatii din firma de exercitiu pot actiona în sensul dezvoltarii propriei afaceri luând în calcul atât resursele umane, cât si caracteristicile functionale ale firmei de exercitiu.
Unelte de marketing online
Potrivit Comisiei Europene, comertul electronic include vânzarea electronica (inclusiv vânzarea electronica cu
amanuntul), în timp ce, conform specialistilor din comert, într-o acceptiune
largita, vânzarea electronica
înseamna comert electronic, care înregistreaza doua componente:
• comertul electronic tradirional
(vânzarea prin videotext,
teleshoping, mediu offline etc.);
• comertul electronic prin
Internet.
Sintetiza acestor definirii, conduce la
definirea comerrului electronic
(e-commerce) ca fiind „distributie,
marketing, vânzarea sau livrarea de marfuri si servicii prin mijloace
electronice”. Prin mijloace electronice pot fi comercializate atât marfuri, cât
si servicii, în orice cantitati, atât persoanelor fizice, cât si celor
juridice. Aceasta înseamna ca, desi s-a dezvoltat ca o forma a comertului fara magazine,
comertul electronic (traditional si prin Internet) reprezinta o forma a circulatiei
marfurilor, respectiv, ansamblul de activitati si relatii organizate si
desfasurate de unitati implicate în vânzarea produselor sau serviciilor catre
consumatorii intermediari sau finali. produse „virtuale”, mediul virtual si comertul electronic prin Internet este nu doar cel mai adecvat, ci si unicul tip
de comert posibil de practicat într-o firma de exercitiu.
Principalele unelte
de marketing online recomandate a fi utilizate si în firma de exercitiu sunt urmatoarele:
• Media Internet – bannere, texte de publicitate, instrumente media interactive etc.;
• Internet PR –
publishing: stiri, articole propriu-zise, reclame, comunicate de presa,
buletine informative, RSS feed; comunitate internet: forum, blog, liste de
discutii etc.;
• Expunerea link-ului
web site-ului firmei de exercitiu în motoare de cautare, directoare, portaluri,
parteneriate, alte website-uri etc.;
• Web site-ul firmei de exercitiu
însusi.
Tot ceea ce se face în marketingul online trebuie sa duca la
accesarea unei „surse”. Web site-ul care se ocupa de prezentarea informatiilor,
produselor, serviciilor, conceptului, propriei persoane etc. trebuie sa stie
„cum sa se comporte”. Trebuie sa fie „îmbracat frumos, sa stie sa zâmbeasca”,
sa comunice si sa spuna „mai reveniti”. Site-ul web este singurul angajat al
firmei de exercitiu care lucreaza la partea de marketing online 24 de ore din
24. El are în dotare multe instrumente de marketing care se construiesc în timp
(nu trebuie uitata importanta creativitatii agent'iilor de productie web):
newsletter, RSS, jocuri interactive, software divers, baze de date, analize,
statistici.
Elaborarea web site-ului firmei de exercitiu
A. Notiuni teoretice
Marketingul în era digitala - Motivatie pentru adaptarea activitatilor de marketing din firma de exercitiu
Internetul, globalizarea si hiperconcurenta influenteaza semnificativ situatia pietelor, schimbând modul în care se fac afacerile. Philip Kotler spune ca marketingul n-a tinut pasul cu pietele. În prezent, clientii sunt putini, nu produsele, iar marketingul clasic trebuie disecat, redefinit si largit, în asa fel încât sa reflecte noua realitate. Marketingul în era digitala prezinta imperativul categoric al transformarii marketingului pe baza unei noi paradigme, pe care autorii o numesc marketing holistic - un concept dinamic, derivat din legaturile si interactiunile care au loc între companii, clienti si colaboratorii lor.
Noua paradigma combina ceea ce are mai bun marketingul traditional cu noile posibilitati pe care le ofera tehnologia digitala pentru a ajuta companiile:
• sa identifice posibilitatile de înnoire a pietelor proprii;
• sa creeze în mod eficient ofertele cele mai promitatoare;
• sa ofere produse, servicii si experiente care corespund cerint.elor fiecarui client;
• sa se situeze constant la cel mai înalt nivel de calitate a produselor, servire si operativitate.
Volumul marketingului în era digitala demonstreaza cum poate fi creat un model de marketing complet, adaptat la provocarile si ocaziile oferite de o lume al carei rege este clientul, internetul devenind un mediu care influenteaza tot mai des si activitatea si performantele firmelor reale din România. Relevanta, targetarea (instrument de marketing care se refera la segmentarea sau stabilirea corecta a publicului tinta), costurile de media accesibile, optimizarea în timp real sunt avantaje greu de obtinut într-o campanie de publicitate clasica. Întrucât consumatorii români au început sa caute informatii si sa ia decizii online pentru multe categorii de produse si servicii, utilizarea uneltelor de marketing online a devenit obligatorie în procesul de achizitie. Asadar, în economia reala a României ultimilor ani, firmele care integreaza Internetul în campaniile si initiativele lor, devin câstigatoare în cursa pentru a satisface un consumator tot mai pretentios.
Având în vedere aceste tendinte specifice marketingului globalizat actual, este necesara adaptarea si actualizarea activitatilor din departamentul de marketing si în firmele de exercitiu. Firmele de exercitiu care îsi vor depasi competitorii prin tacticile si actiunile potrivite, reusind sa ajunga cât mai aproape de audienta lor, se vor impune pe piata firmelor de exercitiu, fiind recunoscute cu premii si aprecieri prin participarea atât la competitiile Business Plan, cât si la târgurile locale, regionale, nationale si internationale ale firmelor de exercitiu. În mod implicit, angajatii acestor firme de exercitiu îsi vor dezvolta competente antreprenoriale în pas cu era digitala.
Crearea unui web site al firmei de exercitiu
Etapa 1: Planificare
Se planifica urmatoarelor elemente:
• structura de foldere si fisiere legate între
ele printr-o bara de hyperlink-uri (hyperlegaturi) si a continutul informational
cuprins în aceste pagini;
• structura imaginilor, a elementelor
interactive inserate, care ar trebui sa pastreze legatura cu specificul
produselor sau al serviciilor firmei de exercitiu si sa usureze familiarizarea
utilizatorilor cu acestea. Aceste elemente interactive pot fi solutii standard
– prezentari animate, tururi virtuale, configuratoare de produse, animatii
interactive – sau solutii neconventionale, derivate din alte elemente cu care
vizitatorii sunt deja familiarizati – jocuri flash, concursuri de recunoastere
a anumitor elemente, teste/quiz-uri cu recompense, review (analiza, verificare,
control) al produselor.
Etapa 2: Machetare
Etapa 3: Programare
Etapa 4: Publicarea online a site-ului pentru a fi accesibil tuturor vizitatorilor
implica parcurgerea urmatorilor pasi:
4.1. Gazduire;
4.2. Transfer;
4.3. Verificare;
4.4. Întretinere.
Etapa 5: Promovare a web site-ului prin urmatoarele metode:
5.1. Motoare de cautare;
5.2. Directoare;
5.3. Marketing prin email;
5.4. Newsgroup;
5.5. Schimb de banere;
5.6. Schimb de legaturi;
5.7. Fisiere semnatura;
5.8. Autoresponder;
5.9. Premii;
5.10. Promovare offline.
Etapa 6: Mentenanta, actualizare si îmbunatatire a web site-ului
pe masura ce se
asimileaza noi tehnici "i procedee folosite în web design (javascript,
java, CSS, flash etc.).
Dupa cum spunea Bill Gates (patronul
Microsoft): „Înainte de a face un lucru perfect, realizeaza ceva perfectibil.”/„Before
doing something perfect, do it perfectible”. În procesul de creare a
unui site web avem în vedere dezvoltarea acestuia pe termen lung, astfel încât
sa aduca beneficii continue afacerii virtuale din firma de exercitiu.
1. IMPORTANT pentru etapa 1 de planificare a structurii de
foldere si fisiere!
Pentru comunicare si cresterea numarului de
tranzactii cu firme de exercitiu din Europa si din lume, recomandam ca un web
site al unei firme de exercitiu sa fie cel putin bilingv, continând, pe lânga versiunea
în limba româna, a doua si/sau a treia versiune în limba engleza si/ sau
germana. Prin urmare, în functie de numarul de versiuni al unui web site, se
vor crea doua/trei foldere (numite „Romana”,
„Engleza” si „Germana”) cu
structura de fisiere identice, dar având continutul informational editatîn
limbi diferite.
Structura generala de fisiere a web site-ului FE poate fi
urmatoarea:
Structura si continut Home Page
Pagina principala a unui web site este numita
Home Page. Aceasta pagina se deschide automat când se intra pe un web site dupa
ce s-a tiparit adresa lui în bara de adrese si s-a tastat „Enter”.
Pe bara de hyperlink-uri a unei firme de
exercitiu, exista un buton numit Home care întotdeauna realizeaza legatura/ link-ul catre prima pagina într-un web site (adica fisierul index). Când
se da click pe butonul Home va aparea Home Page-ul acelui web site.
Indiferent cine realizeaza web site-ul firmei
de exercitiu si indiferent ca este un web site mai simplu sau un web shop
complex, este necesara respectarea urmatoarelor recomandari pentru continutul primei pagini de întâmpinare a web
site-ului (adica fisierul index). Includeti în pagina de întâmpinare (fisierul index) urmatoarele
elemente:
• Denumirea firmei de exercitiu si precizarea obiectului ei de
activitate;
• Denumirea scolii si a localitatii în care functioneaza firma
de exercitiu împreuna cu un hyperlink catre site-ul scolii;
• Descrierea succinta a conceptului de firma de exercitiu
împreuna cu hyperlink-uri utile celor ce doresc informatii complete despre reteaua
firmelor de exercitiu (www.roct.ro, www.edu.ro).
• Butoane catre minimum doua versiuni (în limba nationala si
limba engleza) ale web site-ului firmei de exercitiu cu hyperlink-uri catre
home page-ul în limba precizata pe textul butonului.
Persoanele care doresc sa cumpere online sunt,
de cele mai multe ori, grabite.
Ajutatile sa cumpere rapid si vor reveni! De
aceea, pentru web shop-urile cu un numar mare de produse si pagini, motorul de cautare este cu adevarat util de postat în mod vizibil si relevant, fie
la începutul, fie la sfârsitul fiecarei pagini. Este suficient sa introduceti
cuvintele cheie în casuta corespunzatoare motorului de catare si acesta va
returna paginile cu produsul de interes pentru cumparator.
Utilizati prima pagina pentru a ghida
utilizatorul catre ofertele cu grad ridicat de
atractivitate. Acesta este lucrul pe
care cumparatorii vor sa îl vada la intrarea în magazinul virtual. Ofertele speciale de prima pagina pot fi clasificate în cinci mari categorii:
• Oferte de promovare a unei categorii de
produse;
• Oferte de promovare a unui produs revolutionar;
• Oferte-promotii;
• Ofertele de tip cross-selling (la cumpararea
unui produs se poate sugera unul complementar);
• Oferta numita „Promotia Lunii”, care trebuie
actualizata lunar si este abordata ca fiind Promotia speciala a lunii curente;
• Ofertele de tip up-selling (la cumpararea
unui produs, clientul poate fi tentat cu un upgrade – o îmbunatatire – la un
pret atractiv, generând o vânzare mai mare.
Este foarte importanta gasirea unui echilibru grafic între cele
cinci categorii de oferte!
Cromatica site-ului trebuie bine aleasa pentru a reflecta identitatea brand-ului.
Layout lichid - Un layout lichid, care se întinde pe 100% din latimea ferestrei
de browser ofera satisfactia unei parcurgeri lejere a informatiei.
Link-urile vizitate trebuie diferentiate de cele nevizitate. Vizitatorii care parcurg site-ul vor elimina
timpii morti si vor observa usor paginile deja vizitate.
Design-ul vizual creeaza senzatia de interactiune. Formatarea excesiva pe
elemente esentiale (precum navigarea) poate duce la confuzie si poate încetini
sau stopa interactiunea utilizator.
Nu este recomandata aglomerarea paginii pentru promovarea altor
site-uri. Chiar daca aduce profit
sau vizitatori, aceasta practica reduce din focalizarea pe produsele proprii si
disperseaza atentia potentialului client.
Elaborare de magazine virtuale (Web shops)
Ce este un magazin virtual sau web shop al firmelor de exercitiu?
În mod practic, un magazin virtual sau electronic (e-magazin
sau magazin online sau web shop) al unei firme de exercitiu este un web site complex de e-commerce (comer electronic) prin intermediul caruia
angajatii firmelor de exercitiu din comunitatea e-learning efectueaza tranzactii online cu produse virtuale.
Site-ul firmelor de exercitiu din România, realizat de o firma
specializata în strategii de promovare online si web design este un rezultat al
proiectului POSDRU – “Formarea cadrelor didactice din învatamântul profesional
si tehnic, profil servicii, pentru extinderea metodei moderne interactive de
învatare firma de exercitiu”. El poate fi accesat la adresa web www.roct.ro,
unde sunt postate informaiii complete despre toate activitatile si rezultatele proiectului.
Web shop-ul firmelor de exercitiu din România
are mai multe caracteristici absolut necesare pentru utilizatorii de
Internet, angajati ai firmelor de exercitiu. Astfel, el include urmatoarele
sisteme:
• Un sistem de preluare a informatiilor despre firmele de exercitiu active în reteaua firmelor de exercitiu,
ce functioneaza prin introducerea urmatoarelor informatii într-un formular
activ existent în cadrul web shop-ului:
- denumire firma de exercitiu, denumire
institutie în care functioneaza respectiva firma de exercitiu, adresa firmei de
exercitiu, fiind aceeasi cu a institutiei în care ea functioneaza;
- cod fiscal, numar de înregistrare la
Registrul comertului;
- telefon, fax si e-mail al firmei de exercitiu;
- adresa web a site-ului firmei de exercitiu
(daca exista);
- nume si prenume profesor coordonator al
firmei de exercitiu, telefon ti adresa de e-mail a coordonatorului;
• Un sistem de introducere a informatiilor despre produsele sau serviciile
oferite de fiecare dintre firmele
de exercitiu active pe piata, incluzând: cod produs, denumire produs, imagine produs,
cantitate si pret în lei/ euro fara TVA si cu TVA;
• Un sistem
de preluare si transmitere a datelor personale ale cumparatorului, pentru a putea fi contactat de
catre vânzator;
• Un sistem
de plata prin care vânzatorul
sa-si poata încasa banii de la clientul „virtual”.
Aceste caracteristici de baza reprezinta doar
„vitrina” magazinului electronic al firmelor de exercitiu din România sau
partea vizibila a acestuia. În plus, magazinul electronic sau web shop-ul
include, în mod uzual, un sistem de
administrare invizibil pentru
vizitatorii obisnuiti.
Administrarea magazinului electronic al firmelor de exerci!iu
este realizata de un specialist numit din personalul ROCT. Prin intermediul administratorului web
shop-ului se realizeaza urmatoarele operatii:
• introducerea în baza de date a datelor de contact
si a informatiilor despre firmele de exercitiu;
• validarea informatiilor despre firmele de
exercitiu dupa ce firmele de exercitiu s-au înscris pe web shop cu datele de
contact si produse oferite sau serviciile prestate;
• validarea informatiilor despre produse;
• evidenta comenzilor, a conturilor
cumparatorilor înregistrati;
• urmarirea statisticilor despre produsele
cele mai cautate;
• transmiterea de mesaje de promovare menite
sa informeze clientii web shop-ului despre ofertele curente
Un magazin
online al unei firme de exercitiu este o afacere care functioneaza asemeni unei afaceri clasice,
cu avantaje si riscuri similare.
Pentru a întelege etapele care trebuie urmate
în construirea magazinului online al firmei de exercitiu, se recomanda parcurgerea pasilor de mai jos:
1. Stabilirea clara a profilul magazinului raspunzând la urmatoarele întrebari:
• Ce game de produse/servicii intentionati sa
vindeti prin intermediul acestuia?
• Care sunt principalii jucatori ai
pie"ei pe care se doreste sa se intre?
• Ce caracteristici ale afacerii lor îi
recomanda?
• Prin ce anume va diferentiati fa"a de
concurenti?
2. Realizarea planului de afaceri. În cadrul acestuia este esential sa nu omiteti:
• definirea obiectivelor de business;
• caracterizarea potentialilor clienti;
• alegerea solutiei tehnice optime;
• organizarea logistica;
• proiectarea strategiilor de marketing;
• identificarea resurselor financiare,
materiale si umane necesare.
Asteptarile de la magazinul virtual sau web
shop-ul si rezultatele asteptate trebuie definite de la început printr-un plan
bine pus la punct.
Planul de afaceri este cel mai important instrument. Înca de la început, trebuie
sa stabilim foarte clar:
• ce
vom vinde;
• cui
vom vinde;
• în
ce mod vom vinde;
• cine
vor fi furnizorii,
partenerii, colaboratorii;
• care
este solu"ia de
plata aleasa;
• etc.
Solutia tehnica pentru realizarea magazinului
trebuie, de asemenea, aleasa cu grija. Este foarte important sa se stabileasca
responsabil cine si prin
ce modalitati va crea magazinul
virtual. Având în vedere dimensiunile societatii informationale si a cunoasterii,
trebuie luate în considerare si posibilitatile de achizitionare, integrare si
utilizare a programelor de CRM (Customer Relationship Management/Managementul
relatiilor cu clientii), a aplicatiilor de gestiune a stocurilorsi de
contabilitate,a procesatorilor de plati online sau a altor programe specifice.
- û O solutie simpla de constructie si întretinere
a unui web shop pentru o firma de exercitiu, se numeste Joomla, si este utilizata în
mai multe firme de exercitiu din Europa si din lume! Joomla este, de asemenea,
un OpenSource (disponibil gratis în toata lumea), fiind simultan un CMS (Content Management
System/sistem de administrare a continutului unui site). La adresa http://www.webcms.ro/ exista o serie de tutoriale în limba româna despre ce înseamna
Joomla, explicate pe întelesul începatorilor.
- û Pentru
crearea de magazine online exista
o solutie româneasca gratuita de genul software-lui OpenSource OSCommerce. La adresa http://roshop.ablog.ro
exista mai multe
tutoriale în limba româna care sa va ghideze în etapele de instalare si executie
a lui OSCommerce pentru crearea unui web shop al firmei voastre de exercitiu
Personalizarea magazinului online al firmei de exercitiu cu
design-ul potrivit, popularea cu produse si lansarea acestuia.
Un site bun si organizat într-un mod eficient nu asigura
neaparat si vânzari. Serviciile ireprosabile ale magazinului sunt irelevante
daca oamenii nu stiu de existenta lui. De aceea, un plan de marketing online
bine gândit este singura solutie pentru ca afacerea online sa aiba succes.
Elaborarea planului de afacere pentru firma de exercitiu
Firma de exercitiu este o firma virtuala care îsi desfasoara activitatea conform
clasificarii activitatii din economia nationala- CAEN. Descrierea firmei de
exercitiu reprezinta cartea de vizita a întreprinzatorului, primul contact cu
ceea ce exprima afacerea gândita de echipa manageriala.
Numele si logo-ul, ca elemente de identificare, fac diferenta firmelor de exercitiu
pe o piata competitionala destul de numeroasa.
Organizarea firmei de exercitiu presupune organizarea diferitelor activitati
componente (aprovizionare, desfacere, marketing, financiar-contabil, resurse
umane etc.) în vederea atingerii obiectivelor.
Organigrama firmei de exercitiu este dependenta de modul în care sunt plasate
si utilizate resursele umane angajate la un moment dat.
Managementul reprezinta centrul decizional al firmei de exercitiu cu rol
hotarâtor în initierea si derularea afacerii.
Cifra de afaceri planificata cuprinde suma totala a veniturilor din opera$iunile comerciale effectuate
de firma de exercitiu într-o perioada de timp preconizata.
Cota de piata planificata reprezinta ponderea ce revine firmei de exercitiu pe piata
produsului/ serviciului din care face parte si se calculeaza prin raportarea
volumului de vânzari al firmei de exercitiu la volumul de vânzari totale ale
produsului/serviciului pe piata virtuala.
Viziune/misiune
Ideea de afacere este temelia unei afaceri de
succes.
Angajatii firmelor de exercitiu, adevarati
întreprinzatori pe piata virtuala, au ca surse de inspiratie: experienta
celorlalti, pasiunile proprii, interactiunea cu mediul economic real, cautarile
sistematice, noile descoperiri/tehnologii etc.
Pentru a trece de la o idee de afacere la o oportunitate pe piata firmelor de exercitiu, echipa de management
identifica daca afacerea este ceruta pe piata, daca raportul dintre profit si
risc este încurajator, daca profitul estimat justifica atât capitalul investit
cât si timpul alocat si depaseste costurile totale preconizate.
Un management vizionar identifica
posibilitatea mentinerii profitabilitatii afacerii pe o perioada mare de timp
indiferent de influenta factorilor interni si externi. De asemenea, în orice
moment, firma de exercitiu se poate dezvolta si moderniza.
Cercetarea pietei este vitala pentru afacerea firmei de exercitiu fie ca este o
idee noua, fie ca se realizeaza în cadrul unei activitati curente. În urma
rezultatelor obtinute, se contureaza afacerea pentru firma de exercitiu, se
aleg caile cele mai eficiente pentru atingerea obiectivelor
Obiective
Obiectivele sunt rezultate care se asteapta în
urma implementarii afacerii.
Strategiile sunt principiile folosite pentru
atingerea obiectivelor propuse.
Obiectivele afacerii se stabilesc în functie de misiunea firmei.
Sunt estimate comparativ atât în varianta optimista, cât si în cea pesimista.
Exprimarea obiectivelor se face conform formulei:
Verb + Substantiv + Valoare = Obiectiv
Obiectivele
anuale ale activitatii în firma de exercitiu – abordare economica: viziune,
misiune, obiective, strategii, masuri
Viziunea reprezinta aspiratiile pentru afacere pe termen lung, neconcretizata în cifre.
Misiunea reprezinta impactul pe care firma îl are
asupra societatii; ce anume face ca aceasta organizatie sa fie unica.
Valorile organizatiei sunt valorile fundamentale pe care si le asuma.
Obiectivele reprezinta rezultatele asteptate în urma
derularii afacerii. Obiectivele sunt de natura economica în general si se refera
la: profit, rata profitului,
cifra de afaceri, cota parte din piata,
productivitatea muncii, calitatea produselor si serviciilor etc., dar pot fi si
sociale, de exemplu: controlul poluarii, cooperarea cu autoritatile,
salarizarea si conditiile de munca ale salariatilor, satisfacerea clientilor
prin calitatea, durabilitatea, flexibilitatea si pretul produselor si al
serviciilor oferite, permanentizarea furnizorilor în schimbul oferirii de
produse de calitate, la preturi accesibile si la termenele convenite.
Planificarea
activitatilor din firma de exercitiu
Activitatea în firma de exercitiu se
realizeaza în baza ciclului PDCA specific tuturor proceselor dintr-o firma
reala.
Etapele ciclului PDCA sunt:
• P (PLAN) – Planifica: stabileste obiectivele si procesele
necesare obtinerii rezultatelor;
• D (DO) – Efectueaza: implementeaza procesele;
• C (CHECK) – Verifica: monitorizeaza, masoara procesele si
raporteaza rezultatele;
• A (ACT) – Actioneaza: întreprinde actiuni pentru
îmbunatatirea continua a performantelor proceselor.
Organizarea structurala
Structura
organizatorica sta la baza existentei activitatii firmei de exercitiu.
Principalele componente ale structurii organizatorice sunt:
• Postul;
• Functia;
• Compartimentul;
• Nivelul ierarhic;
• Relatiile
organizatorice.
Eficacitatea muncii depuse de un angajat în firma de exercitiu
depinde într-o mare
masura
de corelarea sarcinilor, competentelor si responsabilitatilor postului.
Structura organizatorica a firmei de exercitiu se exprima cu ajutorul urmatoarelor
instrumente:
• Organigrama;
• Fisa postului;
• Regulamentul de organizare si functionare (ROF).
Pentru elevul angajat în firma de exercitiu, organigrama raspunde
urmatoarelor întrebari:
• „Unde ma regasesc?”
• „Cine este situat pe nivelul ierarhic superior, cine se afla
pe acelasi nivel cu mine, cine îmi este inferior?”
• „Pot sa sar peste niveluri (sau acestea nu exista în firma
noastra de exercitiu)?”
• „Exista un centru de expertiza (fara drept de a da indicatii
subordonat direct managerului)?”
• „Am voie sa dau indicatii sau primesc indicatii?”
Fisa postului este un document indispensabil fiecarui angajat din firma de
exercitiu. Ajuta elevul sa stabileasca:
• „Care îi sunt responsabilitatile?”
• „Ce poate sa faca singur si ce poate face lucrând într-o
echipa?”
• „Cine îl înlocuieste, atunci când nu se afla în firma si pe
cine poate înlocui?”
• „Care
îi sunt limitele de competenta?”
Regulamentult de Organizare si Functionare
În firma de exercit€iu, ROF-ul este format din doua parti:
I. Baza legala a constituirii si functionarii firmei:
• Obiectul de activitate a firmei;
• Organigrama firmei;
• Detalii referitoare la responsabilitatile consiliului de
administratie.
II. Descrierea în detaliu
a compartimentelor si functiunilor firmei.
Model organigrama a unei firmei
de exercitiu
Procesul de recrutare în firma de exercitiu (anunturi pentru locurile de munca, scrisoare de intentie, CV Europass, interviu, teste de angajare, selectia personalului, contractul de munca si angajarea)
Punerea în aplicare a ideii de
afaceri este realizata de angajatii recrutati pe
posturile din cadrul firmei de exercitiu.
Recrutarea resurselor umane
reprezinta un ansamblu de actiuni întreprinse de o firma pentru a atrage
candidatii care poseda competentele necesare ocuparii imediate sau
viitoare a unui post.
Metode de recrutare :
• publicarea anunturilor în cadrul
firmei;
• apelarea la cererile de angajare
publicate în presa de catre persoane aflate în cautarea unui loc de munca;
• agentiile de recrutare;
• recrutarea în scoli, licee si
universitati;
Etapele procesului de recrutare a
resurselor umane
Etapa 1
|
Pregatirea recrutarii
Descrierea postului se realizeaza prin
intermediul „Fisei postului” si este o conditie indispensabila a recrutarii.
Definirea profilului candidatului are ca
obiectiv descrierea persoanei ideale care poate ocupa postul respectiv,
indicând cea mai mare parte a însusirilor ce se asteapta din partea acestuia (formare,
experienta, aptitudini etc.).
|
Etapa a 2-a
|
Identificarea candidatilor
Se poate realiza fie prin prospectare
interna, adica prin selectarea unui angajat existent, fie prin candidaturi
externe, din afara firmei.
|
Etapa a 3-a
|
Selectia candidat!ilor - presupune un ansamblu de actiuni si decizii, prin care se
aleg, în vederea angajarii, acei candidati care întrunesc calitatile,
deprinderile si aptitudinile necesare ocuparii unui anumit post.
a) Selectia
preliminara: analiza scrisorilor de
intentie si a Curriculum Vitae în raport cu exigentele postului;
b) Candidatii retinuti în urma preselectiei
completaza un chestionar, care are scopul de a oferi maximum de
informatii asupra propriei persoane.
c) Aplicarea
testelor:
- Testele
psihologice, cu ajutorul carora se
poate realiza o evaluare a personalitatii candidatului, a intereselor si
motivatiilor acestuia.
- Testarea
potentialului, a cunostintelor si a abilitatilor profesionale:
·
teste de
aptitudini – evalueaza potentialul
candidatului corespunzator cerintelor postului;
·
teste de
cunostinte – evalueaza capacitatea
individului de a îsi folosi cunostintele dobândite în rezolvarea unor
probleme impuse de sarcinile postului pentru care candideaza;
·
teste
de performanta – „probe practice”;
·
&
centrele de evaluare (testele scrise, discutiile în grup,
simulari interactive cu ajutorul computerului, studii de caz, exercitii de
solutionare a conflictelor).
d) Interviul
– utilizat atât în
selectia, cât si în promovarea, transferul sau evaluarea performantelor angajatilor
din cadrul unei firme.
|
Principiile si punctele cheie pentru o selectie reusita cu ajutorul
interviului sunt urmatoarele:
• o pregatire prealabila atenta;
• studierea informatiilor despre candidat;
• pregatirea conditiilor în care se desfasoara interviul;
• realizarea unei atmosfere destinse, care sa înlesneasca o
comunicare eficienta;
• utilizarea întrebarilor deschise, care sa ofere posibilitati
de comentarii;
• evitarea unor judecatii personale;
•
ascultarea atenta a candidatului si încurajararea acestuia.
Scrisoarea de intentie
O
scrisoare de intentie sau de motivatie însoteste cererea de angajare si rezuma
informatiile care au fost cuprinse în CV. Ea poate sa aduca în prim plan si
calificarile relevante care pot lipsi sau sunt dissipate în CV.
Ce trebuie sa stii pentru a realiza o scrisoare de intentie
reusita ?
1.
Axeaza-te pe necesitatile angajatorului, prezinta-te ca o solutie a problemelor
pe care firma le
întâmpina.
2.
Gândeste-te sa raspunzi întrebarilor angajatorului:
• Ce poti
face pentru aceasta firma?
• Care
este situatia ta curenta?
• Esti
calificat pentru acest job?
• De ce
vrei sa lucrezi pentru ei?
3. Fii
scurt si la obiect, foloseste propozitii scurte. Împarte textul în 3-4
paragrafe despartite printr-un spatiu.
4.
Scrie asa cum vorbesti, dar îngrijit. Pentru un plus de originalitate, combina
limbajul formal, respectuos, cu stilul simplu, conversational .
5. Fii
pozitiv! Foloseste un ton optimist si plin de energie, îl va molipsi si pe
angajator!
Recomandari pentru o scrisoare de intentie reusita
Scrisoarea
de intentie perfecta
|
Greseli
de neiertat într-o scrisoare de intentie
|
• mentioneaza denumirea jobului
• este adresata persoanei corespunzatoare
• clara si concisa
• personalizata în functie de firma si de locul de munca dorit
• corecta ortografic si gramatical
• imprimata perfect, pe o coala alba imaculata
|
• scrisoarea de intentie
de 3 rânduri sau de 3 pagini
• copierea unei scrisori de intentie standard
• neglijarea punerii în pagina
• scrisoare datata cu 3 luni înainte
• frazele foarte lungi
• minciunile, exagerarile
• repetarea ideilor din CV
|
CV (Curriculum Vitae)
CV,
Curriculum Vitae sau Resume (lb. eng) reprezinta cartea de vizita a oricarei personae
si are ca obiectiv principal atragerea atentiei angajatorului pentru a obtine o
întrevedere în scopul angajarii.
Reguli de aur în elaborarea CV-ului!
1.
Scoateti în evidenta competentele sau obiectivul profesional.
2.
Vorbiti despre activitati si sarcini, mai mult decât despre statut si functii.
3. Fi!i
precisi asupra misiunilor sau realizarilor concrete, asupra rezultatelor
ob!inute.
4. Fiti
concisi, un CV de maximum doua pagini este suficient, indiferent de experienta.
5.
Trebuie sa aveti grija la forma CV-ului, prezentarea lui si a continutului.
6.
Oferiti angajatorului toate datele voastre de contact.
7.
CV-ul trebuie sa fie realist, metodic, sistematizat si original.
Ce cauta angajatorii în
CV?
• daca experienta si competentele din CV corespund cu termenii
si cerintele din anuntul de angajare.
• modul în care competentele si experienta
voastra va diferentiaza de ceilalti candidati.
Recomandari pentru elaborarea CV-ului
Elementele
CV-ului
|
De
retinut!
|
De
evitat!
|
Informatii personale
• Nume, prenume
• Adresa
• Telefon/Fax
• E-mail
• Nationalitate
• Data nasterii
• Starea civila
|
Scrieti numele exact ca în cartea de identitate
Nu omiteti codul postal
Nu uitati prefixul (tara,oras)
nume.prenume@domeniu.tld
zi, luna, an
Fiti scurt: celibatar/divortat vaduv/
casatorit, numar de copii
|
Informatiile de prisos cum ar fi:
• numele de dinainte de casatorie
• numele sotului/ sotiei
• date referitoare la aspectul fizic (cei ce
vor dori astfel de informatii vor solicita o fotografie)
|
Educatie si formare
• Perioada
• Numele si tipul institutiei
de învatamânt
• Domeniul
studiat
• Tipul
calificarii, diploma obtinuta
• Nivelul
de clasificare al
|
Descrieti separat fiecare forma de învatamânt
si program de formare profesionala urmate, începând cu cea mai recenta Indicati
nivelul cel mai înalt al studiilor.Daca aveti diplome în mai multe domenii
indicati-le doar pe cele care au legatura cu postul solicitat
|
Nu mintiti! Nu pretindeti ca sunteti absolvent al unei anumite scoli sau
curs de formare când ati urmat cursurile unei scoli mai putin renumite!
|
Experienta profesionala
• Perioada
• Numele si adresa angajatorului
• Tipul activitatii
• Functia sau postul ocupat
• Principalele activitati si responsabilitati
• Rezultate obtinute
|
Este inima C.V-ului!
Începeti cu
cea mai recenta activitate Precizati toate informatiile solicitate, descrieti-le
cu atentie, nu exagerati cu detaliile, fiti clari si concisi, selectati cele
mai representative activitati/ responsabiliati
|
Nu exagerati! S-ar putea sa se ceara referinte de la fostii dumneavoastra
sefi! Pentru toate informatiile prezentate puteti atasa documente
doveditoare:
• contracte de munca
• adeverinte
• certificate
|
Aptitudini si competete personale
Limbi straine cunoscute
• Abilitatea de a citi, scrie, vorbi
|
Enumerati limbile cunoscute si dicati
nivelul pe fiecare aptitudine
|
Nu mintiti niciodata asupra nivelului de cunoastere a unei limbi straine
Nu indicati: 5 ani de
engleza, 2h/ saptamâna
Nu trebuie sa întocmiti o lista lunga de
activitati diverse
|
Aptitudini si competente
• Artistice
• Sociale
• Organizatorice
• Tehnice
• Permis de conducere
|
Descrieti aceste competente si aptitudini si
indicati în ce context le-ati dobândit. (olimpiade, concursuri, competitii,
târguri, simpozioane, sesiuni de comunicari, stiintifice, cercuri de
specialitate, cenacluri literare, redactii ale unor reviste scolare etc.)
|
Nu trebuie sa faceti caz de activitati cu conotatie
politica, religioasa, mondena
Nu indicati aptitudini sau competente pe
care nu le-ati dobândit doar ca sa dea
bine în C.V
|
Informatii suplimentare
|
De exemplu: persoane de contact, referinte
|
|
Anexe
|
Enumerati documentele atasate C.V.- ului,
daca este cazul
|
Înfiintarea unei firme de exercitiu
Pentru înfiintarea unei
firme de exercitiu la Centrala ROCT, se parcurg urmatorii pasi:
1. Rezervarea denumirii
firmei de exercitiu
Înainte de alegerea unei
denumiri, este indicat sa consultati sectiunea Reteaua FE pentru a verifica disponibilitatea
denumirii firmei de exercitiu. Denumirea unei firme de exercitiu poate contine cuvinte
sau expresii ce se regasesc în denumirea unei alte firme de exercitiu, dar nu
poate fi identica.
Documentul Cerere de
rezervare denumire se descarca de pe site-ul www.roct.ro
si se completeaza, înscriindu-se
trei denumiri în ordinea preferinelor. Reprezentaniti firmei de exercitiu ce
urmeaza a fi înfiinata vor trimite documentul completat, scanat, prin email, la
adresa:
rezervare.denumire@roct.ro
2. Înregistrarea
firmei de exercitiu pe platforma www.roct.ro
Utilizarea platformei
roct.ro necesita crearea unui cont pentru noua firma de exercitiu, cont ce va fi
folosit ulterior pentru înregistrarea tranzacitilor, comunicarea cu celelalte
firme, descarcarea documentelor necesare în colaborarea cu celelalte firme si
alte activitati specifice.
Pasii pentru
înregistrarea firmei pe www.roct.ro sunt urmatorii:
• Reprezentantii firmei
de exercitiu acceseaza în browser adresa www.roct.ro
• În partea superioara a
paginii se apasa link-ul „Cont nou”.
• În noua pagina afisata
se bifeaza optiunea „Firma de exercittiu”. Este afisat formularul de înregistrare.
• În pagina formularului
de înregistrare se completeaza câmpurile astfel:
» Denumirea: denumirea
unica a firmei precedata de FE pentru firme de exercittiu sau IS pentru întreprinderi
simulate si urmata de abrevierea formei de organizare (SRL sau SA)
» Email: email-ul
oficial al firmei de exercitiu (reprezinta si numele de utilizator pentru
autentificare pe site)
» Parola: parola
pentru autentificare pe site
» Repeta parola:
confirmarea parolei
» CAEN: codul si
denumirea obiectului (obiectelor) de activitate
» Judet: judetul în care
este localizata unitatea de învatamânt
» Oras: orasul în care
este localizata unitatea de învatamânt
» Scoala: unitatea de
învatamânt. Adresa unitatii de învatamânt se completeaza automat.
» Telefon: telefonul
unitatii de învatamânt
» Fax: faxul unitatii de
învatamânt
» Website: site-ul
firmei de exercitiu
» Capital social:
capitalul social de pornire
» Parti sociale/actiuni:
numarul de parti sociale/actiuni
» Profesor coordonator:
profesorul coordonator al firmei de exercitiu
» Email: email-ul
profesorului coordonator
» Telefon: telefonul
profesorului coordonator
» Asociat si
administrator: administratorul firmei
» Asociat:
asociatul/asociatii firmei
• Dupa completarea
datelor în formular, utilizatorul apasa butonul „Adauga firma”.
În acest moment datele
din formularul de înregistrare sunt transmise catre centrala ROCT, firma fiind înregistrata
în sistem cu starea „Inactiva”.
3. Completarea
documentelor necesare pentru validarea firmei
Pentru ca noua firma de
exercitiu sa devina activa atât pe platforma roct.ro, cât si în programul Firma
de exercitiu, este necesara completarea documentelor de mai jos, verificarea
acestora împreuna cu profesorul coordonator si transmiterea lor, scanate si
prin e-mail, la adresa
firma.de.exercitiu@roct.ro.
Formularele pot fi
descarcate din sectiunile Firme de exercitiu – Documente si respective Întreprinderi
simulate – Documente.
• Cerere rezervare
denumire
• Formular de
înregistrare în baza de date FE
• Act constitutiv FE
• Cerere de eliberare a
cazierului fiscal FE
• Cerere autorizare a
functionarii FE
• Contract de închiriere
FE
• Declaratie privind
autorizarea functionarii FE
• Declaratie FE
• Formular pentru
deschidere de cont FE
• Specimen de semnaturi
FE
4. Validarea firmei si
primirea documentelor oficiale ale firmei de exercitiu
Pe baza documentelor
primite, ROCT valideaza firma de exercitiu. Din acest moment, firma începe sa
functioneze alaturi de celelalte în retea, având posibilitatea sa realizeze
tranzactii virtuale si sa participe la târguri nationale si internationale
desfasurate în România sau în alte tari.
Firma de exerciţiu pe drumul către firma de învăţare
•Firma de exerciţiu este o locaţie didactică orientată către competenţe – ea este în acelaşi timp locaţie de învăţare şi firmă
•Procesele similare unei firme sunt derulate în conformitate cu situaţia din economia de piaţă
•Firma de exerciţiu este bazată pe un model valid în economia întreprinderii şi este integrată în economia naţională a firmelor de exerciţiu
•Învăţare orientată către acţiune: elevii stabilesc obiective, fac planificare, le execută, le controlează – procesele didactice sunt centrate pe obiective, planificate, autonome şi complete
•Cadrul didactic are rol de designer, coach şi stewart (însoţeşte, consultă, acordă asistenţă)
–Elevii lucrează în mod autonom
–Însă nu sunt lăsaţi singuri
oferta de împrumut între individ și gravă
RăspundețiȘtergereFinalizați-vă problemele cu INVEST SARL CREDITS. Oferim împrumuturi care variază de la 10.000 € la 15.000.000 € cu o rată de 3% în fiecare an. Indiferent unde vă aflați în lume, vă putem satisface. Scopul nostru este de a ajuta pe cei care au nevoie de mijloace financiare pentru a-și rezolva problemele personale. Dacă aveți mai multe informații despre ofertele noastre, vă rugăm să ne contactați la următoarea adresă de mail pentru a fi satisfăcuți:
investsarlcredits@gmail.com
oferta de împrumut între individ și gravă
RăspundețiȘtergereFinalizați-vă problemele cu INVEST SARL CREDITS. Oferim împrumuturi care variază de la 10.000 € la 15.000.000 € cu o rată de 3% în fiecare an. Indiferent unde vă aflați în lume, vă putem satisface. Scopul nostru este de a ajuta pe cei care au nevoie de mijloace financiare pentru a-și rezolva problemele personale. Dacă aveți mai multe informații despre ofertele noastre, vă rugăm să ne contactați la următoarea adresă de mail pentru a fi satisfăcuți:
investsarlcredits@gmail.com
Dacă ai avut probleme financiare, atunci este timpul să zâmbești. Trebuie doar să îl contactați pe domnul Benjamin cu suma pe care doriți să o împrumutați și perioada de plată care vi se potrivește și veți avea împrumutul dvs. în mai puțin de 48 de ore. Am beneficiat doar pentru a șasea oară de un împrumut de 700 de mii de dolari pentru o perioadă de 180 de luni, cu posibilitatea de a plăti înainte de expirarea termenului. Faceți legătura cu el și veți vedea că este un om foarte cinstit, cu inimă bună. Acest e-mail este lfdsloans@lemeridianfds.com, iar numărul său de telefon WhatApp este + 1-989-394-3740
RăspundețiȘtergere